PORR zrealizuje rozbudowę drogi krajowej nr 22 na liczącym blisko 3 kilometry długości odcinku łączącym Ostrowiec i Szwecję. Wartość kontraktu opiewa na blisko 28 mln zł. To jedna z kilku inwestycji, które całkowicie zmienią oblicze trasy na fragmencie przebiegającym przez obszar powiatu wałeckiego.
Licząca ok. 460 kilometrów długości droga krajowa nr 22 łączy granicę polsko-niemiecką w Kostrzynie nad Odrą z granicą z obwodem królewieckim w Grzechotkach. Trasa przebiega przez obszar województw lubuskiego, zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Na Pomorzu Zachodnim DK nr 22 znajduje się wyłącznie na obszarze powiatu wałeckiego. Fragment ten w najbliższych latach całkowicie zmieni swoje oblicze. Powstaną tu bowiem aż cztery obwodnice – Człopy, Rusinowa, Wałcza i Szwecji. Ich realizacja została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic.
Już wkrótce rozpocznie się także rozbudowa trasy na liczącym blisko 3 kilometry długości odcinku łączącym miejscowość Ostrowiec z obwodnicą Szwecji. Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w ramach inwestycji powstanie nowa nawierzchnia, spełniająca standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń do 115 kN na oś.
Ponadto na całej długości fragmentu po jego wschodniej stronie wybudowany zostanie ciąg pieszo-rowerowy. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie z drogą powiatową w kierunku Głowaczewa. W efekcie przebudowy w jego obrębie poprawi się bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego – projekt przewiduje budowę pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo. Powstaną także jezdnie dodatkowe przeznaczone do obsługi terenów przyległych, ekrany akustyczne, cztery zatoki autobusowe oraz nowe oznakowanie poziome i pionowe.
Inwestycję w ramach umowy o wartości blisko 28 mln zł zrealizuje PORR.
O wyborze jego oferty w przetargu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w październiku. GDDKiA dysponuje już dla zadania zarówno dokumentacją projektową, jak i decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co oznacza, że wykonawca będzie mógł już wkrótce przystąpić do realizacji robót budowlanych. Na ich realizację przewidziano 19 miesięcy, przy czym w tym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe.
mat. pras. GDDKiA
Obecnie modernizacja DK nr 22 na Pomorzu Zachodnim jest stosunkowo najmniej zaawansowana w przypadku budowy obwodnicy Człopy. Dla zadania została wydana już decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, wciąż trwa jednak rozpatrywanie skarg. Obwodnice Rusinowa i Szwecji, które realizuje Budimex, zostaną oddane do użytku już w 2027 roku, natomiast obwodnica Wałcza, za której budowę odpowiada PORR, a która umożliwi niemal pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tego miasta – rok później. Na etapie prac przygotowawczych znajduje się rozbudowa odcinków szlakowych łączących granicę z województwem lubuskim i obwodnicę Człopy oraz obwodnicę Człopy z obwodnicą Wałcza (z wyłączeniem obwodnicy Rusinowa).